Kopalnia węgla kamiennego Krystyna Kamieniołom wapieni Stara Sztolnia Wzgórze zamkowe w Rudnie Kamieniołom diabazów na Niedźwiedziej Górze

SZLAK DAWNEGO GÓRNICTWA

ponownie w prawo przy niewielkim wypłaszczeniu, omijając szczyt wzniesienia, wiodą opadającą ścieżką aż do wyraźnego traktu leśnego, gdzie w lewo na widoczne wzniesienie już wspólnie z czerwonym szlakiem turystycznym. Oba oznakowania wspólnie prowadzą przez szczyt wzniesienia, za którym dwukrotnie skręcają lekko w prawo i doprowadzają do "wyjeżdżonej" drogi leśnej. Tu - prosto i w prawo równolegle do niej, niebawem ją osiągają i prowadzą w dół przez "serpentynę", a za słupem z prawej - w lewo przez zarośla. Za widoczną hałdą po lewej znajduje się kamieniołom Nowa Krystyna ( 3 ). W tym miejscu czerwony szlak odbija od kopalnianego, który przez chaszcze w kierunku zwalonych drzew i na hałdę (ledwo widoczne oznakowanie) zaprowadza na teren kopalni Nowa Krystyna ( 4 ). Stąd wiedzie brzegiem hałdy i pośród lejów skrzyżowania, gdzie skręca w lewo na szczyt wzniesienia. Na nim - w prawo, a przy dwóch kolejnych rozwidleniach - za każdym razem w lewo. Tu po prawej stronie wyłania się nieczynny kamieniołom na Czerwieńcu ( 5 ). Ścieżką szlak schodzi do drogi asfaltowej, gdzie skręca w prawo, a za zakrętem - odbija w lewo na ścieżkę prowadzącą na teren kopalni Krystyna ( 7 ) - tu ponownie wkracza na asfalt (droga dojazdowa do kamieniołomu), którym w lewo, a na skrzyżowaniu - w prawo. Po południowej stronie znajduje się czynny kamieniołom Niedźwiedzia Góra ( 6 ). Za budynkami kopalni szlak przecina bocznicę kolejową do Zalasu, a po opuszczeniu lasu i pierwszymi zabudowaniami skręca w prawo (ul. Chłopickiego), po czym na drugim skrzyżowaniu w lewo (ul. Sienkiewicza). Tu rozpoczyna się szlak łączący dwie pętle Szlaku Dawnego Górnictwa (niebieski - prowadzi do końca ul. Sienkiewicza, gdzie znajduje się Skałka pod Sosną ( 8 ), zakręca ostro w lewo na południe (ul. Mądrzyka) i ponownie w prawo (przy kościele; ul. Zamkowa); po ok. 2,5km zaprowadza do pętli rudniańskiej). Czarne znaki zaś skręcają w prawo (ul. Niecała) wprost na teren kopalni Kmita ( 9 ), gdzie wiodą w lewo obok hałdy, a przy końcu nowo powstającej posesji - odbijają w prawo, pomiędzy altanki a las. Na końcu tej ścieżki - ostro w lewo (ul. Królowej Jadwigi). Nią do
1 Ι 2 Ι 3
źródło informacji
Patronite FUNDACJA ŚWIAT AKTUALNOŚCI O KRAINIE MAPA LEGENDA ODKRYWANIE LOKACJE A-F LOKACJE G-Ł LOKACJE M-Ś LOKACJE T-Ż GALERIA ZARYS
HISTORYCZNY
BUDOWA
GEOLOGICZNA
TABELA
STRATYGRAFICZNA
Copyright 2011-2018 bohun.

Wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w Geotydzie
bez zgody właściciela praw autorskich jest zabronione.